
دکمه نپسندیدن در رادیو جوان نظرم را جلب کرد. کنجکاو شدم که در یک مشاهده هدفمند چند ترانه محبوب عموم مردم را از منظر نسبت نپسندیدن به کل آرا آزمون کنم. برای این کار به لیستی که چندی قبل در یک نظرسنجی توسط یکی از شبکههای خارج از ایران ارایه شده بود مراجعه کردم و برای نمونه چند ترانهای که خودم نیز اعتقاد داشتم جز ترانههای تکرارنشدنی هستند را از این منظر آزمودم! عجیب به نظر میرسید اما حدود ده درصد از مخاطبین حتی این بهترین ترانهها از منظر جمع کثیری از مردم را نمیپسندیدند!
این آزمون ساده مجدد مثبت ادعای ضرورت بخشبندی بازار (مشتری، مصرفکننده، مخاطب و …) و تارگت کردن بخش موردنظر است که میتوانیم در ارایه محصول (اعم از کالا یا خدمات) در آن بخش از بقیه رقبا بهتر باشیم و جایگاهیابی این چشمانداز را روشن میکند. سه گام معروف مارکتینگ یعنی: STP! بسیار دیدهام صاحبان کسبوکارهایی که حتی مخاطبانشان را نمیشناسند و مانند ماهیگیری که به جای تمرکز بر یک ماهی و شکار آن، به طمع همهی ماهیها بیگدار به آب میزنند! اگر کسی از مارکتینگ همین قدر را فهمیده و بهکارگرفته گمان میکنم جان آن را دریافته باشد!
ثبت ديدگاه