مصاحبه با مجله گلرنگ

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
خیلی بد خیلی خوب
۵,۰۰ امتیاز از ۳ رای
Loading...

متن کامل مصاحبه با نشریه داخلی خانواده گلرنگ

نعیم ابراهیمیان، سی و یک ساله، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی (گرایش تحقیق در عملیات) از دانشگاه شهید بهشتی است. او در حال حاضر مدیر منطقه حوزه شرق کشور آرین پخش پیشرو می باشد و همزمان در دانشگاه فنی شمسی پور تهران، مدیریت تولید درس می دهد.
ابراهیمیان، سابقه آشنایی خود با گروه صنعتی گلرنگ را سال ۸۵ می داند؛ زمانی که به عنوان مدیر بازاریابی و فروش یک عرضه کننده نرم افزارهای جامع مدیریت دانش، نزد مدیران آن مراجعه نموده بود. او در خرداد سال ۸۹ برای ورود به واحد سیستم ها و روشهای گروه صنعتی مورد مصاحبه قرار گرفت، اما در آذر ماه ۸۹ بود که به عنوان مدیر برنامه ریزی در شرکت دالین مهر آغاز به فعالیت نماید. فعالیت او در این شرکت شامل: مدیریت برنامه ریزی سرتاسر زنجیره تامین، از زمان و میزان خرید مواد اولیه و ملزومات گرفته، تا برنامه ریزی تولید، مدیریت انبار و برنامه ریزی فروش می گردید. این تجربه باب ورود مستقیم او به دنیای فروش را رقم زد. تیم باانگیزه دالین مهر، دست آوردهایی در هر دو فرایند تولید و فروش کسب نمودند. دستاوردهایی مانند: کاهش قابل توجه هزینه های ضایعات و توقفات خط برای تولید تازه ترین محصولات در مناسبترین زمان نیاز فروش در مناسبترین اندازه در فرایند تولید، اثربخشی ۱۲۱% صف فروش، افزایش ۷۹% ریالی فروش، افزایش ۱۰۸% پوشش بازار، کاهش ۷۹% ابطالی ها، کاهش ۵۰% مرجوعی، در فرایند.
تصمیم استراتژیک گروه، برای پایه گذاری شرکت پخش جدیدی با نام آرین پخش پیشرو، ابراهیمیان را بر سر دو راهی ماندن در شرکت هایی از جنس تامین و تولید یا فرصت ورود به دنیای جدید فروش و توزیع قرار داد که به دلایلی که او آن را جذابیت و زندگی بیشتر فروش می خواند، وارد این عرصه گردید. آذر ماه ۹۰، با خود، همراهی او در کنار مدیر توانمندی چون آقای مهندس محمدیان را به ارمغان آورد. این به قول او هم پایی باعث شد که آرین پخش پیشرو بیش از آنچه تصور می شد توسعه یابد که در این میان، آنچه او دانشگاه گروه صنعتی گلرنگ می نامد به او آموزه های ارزشمندی از دنیای فروش مویرگی آموخت که ترکیب آن با آموخته های قبلی او از شرکتهای مطرح دنیای پخش چه از لحاظ نرم افزار و چه از لحاظ سخت افزار او را بیش از پیش علاقمند و مشتاق فعالیت در این عرصه نمود. سومین آذر ماه طلایی ابراهیمیان در گروه صنعتی گلرنگ، او را از دنیای متنوع طرح و برنامه در آرین پخش پیشرو که شامل برنامه ریزی، مارکتینگ، منابع انسانی، اطلاعات مدیریت، OR و IT می گردید به دنیای شعبه داری آنهم در بزگرترین شعبه آرین پخش پیشرو یعنی شرق تهران کشاند؛ چیزی که او آن را یکی از مهمترین فرصتهایی می داند که اعتماد هیات مدیره محترم در اختیار او قرار داد. فعالیت او در این سمت جدید با همراهی تیم با انگیزه و توانمند شعبه شرق آرین پخش پیشرو رکوردهایی را به همراه داشت. از شکسته شدن و عبور فروش ماهیانه از مرز ۲ میلیارد تومان در کمتر از یک ماه گرفته تا فروش ۳.۳ میلیارد تومانی این شعبه در اردیبهشت ماه ۹۲.
اردیبهشت ماه، آبستن اتفاقاتی بود که او آن را تلخ و شیرین تعبیر می کند: ارتقای آقای مهندس محمدیان به حوزه بین الملل گروه صنعتی با عنوان مدیرعامل هلدینگ پخش و فروش بین المللی گروه صنعتی گلرنگ، از آن جهت که او فرصت همراهی بیشتر با مدیری در این سطح دانش و تجربه را از دست می داد تلخ بود؛ اما از آن جهت شیرین، که او به اعتماد مجدد هیات مدیره محترم این بار در تصدی مسئولیت ۹ شعبه و ۱۴استان کشور عزیزمان ایران، فرصت به تعبیر او دانش آموزی بیشتر را می یافت. این استانها شامل قزوین و زنجان، گیلان، مازندران و سمنان، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس و کهکیلویه و بویر احمد می شود.
ابراهیمیان تمام دست آوردهایی که آرین پخش پیشرو داشته است، از راه اندازی بیش از ۱۵ شعبه در کمتر از سه ماه، رقم فروش قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان در سال اول فعالیت، توسعه شرکت به قریب به ۷۰۰ نفر نیروی انسانی، همه و همه را علاوه بر لطف و توجه باری تعالی، سیاستگزاری دقیق مدیرعامل گروه صنعتی و هیات مدیره محترم، حضور، انگیزه و توانایی و قابلیت مدیریت عامل؛ تیم مدیریتی و پرسنل کوشای این شرکت و استفاده از دانش نهادینه شده صنعت پخش در گروه صنعتی گلرنگ مربوط می داند.

ابراهیمیان، گروه صنعتی گلرنگ را به واسطه تعلیمات حکمت آمیز و نیات باطنی حاج آقای فضلی و دانش و بلند نظری آقای دکتر فضلی و دغدغه های انسان دوستانه ایشان، آسمانی بدون سقف می داند که پرندگان به هر اندازه که بالهایشان به آنها اجازه دهد، فرصتِ پرواز خواهند یافت.
ابراهیمیان، چشم انداز بعدی خود را، اگر خدا بخواهد، فعالیت در حوزه بین الملل گروه صنعتی گلرنگ می داند؛ آرزویی که به واسطه آنچه او آن را وطن دوستی می نامند، بتواند تمام توان و انگیزه خود را برای بازگرداندن بخشی از ثروت منتقل شده به سایر همسایگان و کشورهای خارجی دیگر مصروف آن نماید.

۱- ابتدا از نوع و جنس فعالیت شرکت آرین پخش پیشرو در گروه صنعتی گلرنگ بفرمایید و این که جایگاه این شرکت امروز در این گروه چگونه است؟ آرین پخش پیشرو، یکی از هشت پخش گروه صنعتی گلرنگ است که علی رغم همقطاری با پخش های بزرگی چون گلرنگ پخش، گلپخش اول، پخش پدیده پایدار و سایر پخش های گروه توانست در کمتر از یک سال رکوردهای قابل قبولی را رقم بزند. سال گذشته این شرکت از نظر رقم ریالی فروش بعد از دو بخش معظم گروه در رتبه سوم قرار گرفت و چشم انداز مدون هیات مدیره محترم برای این پخش قرار گرفتن در رقابت جدی تر با این دو پخش است که چیزی نزدیک به سه برابر این شرکت می فروشند. لازم به ذکر است که اکنون رقابت شدیدی میان این پخش و آنیتاسان و پخش پدیده در جریان است. در خصوص تعداد نیرو انسانی و شعبات فعال به حمدالله این همترازی بر قرار است و انشالله با کمک واحدهای مهم مارکتینگ تامین کنندگان محترم این شرکت از نظر پوشش بازار، سهم بازار، ریال فروش و سایر شاخص های جایگاه لایق خود را خواهد یافت. باعث افتخار پخش پیشرو است که ادبیات گروه با آن، علی رغم نوپایی، هیچ تفاوتی با پخش های بالغ و جاافتاده آن ندارد.

۲. مدیریت مناطق بخش مهمی از کار پخش است. آیا میتوان این بخش را قلب تپنده آرین پخش نامید؟ قلب تپنده هر سازمانی، فروش است. همه ما که در سایر بخش های ستادی فعالیت می کنیم، نقش شبکه های عصبی را داریم. فلسفه وجودی و ماموریت این واحد، این است که رابطه میان مغز (هیات مدیره)، چشم (واحد مالی و ارزشیابی شعب)، تامین کنندگان (دهان) و سایر اعضای ستاد که می توانند نقش رگها را بر عهده بگیرند را به خوبی و با هماهنگی کافی، با هم برقرار کنیم. شعبه مانند هر موجود زنده ممکن است به واسطه عدم کارکرد صحیح حداقل یک عضو بیمار شود و در اینجا وظیفه این واحد ارسال پیام درست، در زمان درست، به عضو درست و اخذ و اجرای تصمیم درست می باشد. گاهی یک تصمیم درستی که در زمان مناسب اخذ نشود موجود زنده (شعبه) را به سرطان بدخیم دچار می کند.

۳. وضعیت و سیستم پخش از سال‌های قبل تا کنون چه تغییراتی داشته و این مسیر را شما در آرین پخش چگونه می بینید؟ کسی نیست که مستحضر سرعت تغییرات در همه ارکان زندگی نباشد. صنعت پخش نیز از این قاعده مستثنی نیست. این تغییر طیف وسیعی از مفاهیم و کاربردها را فرا می گیرد. از نقش فراگیر سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی که می تواند به صورت آنی و بلادرنگ به هیات مدیره برای اخذ تصمیم درست و تعیین جهت سازمان کمک کند، گرفته تا تکنولوژی های جی پی اس و جی آی اس که می تواند در کارایی و به عبارت دیگر سرعت حرکت کمک کند، همه و همه، روز به روز عرصه رقابت را تنگ تر و تنگ تر می کنند. تکنولوژی امروز دیگر نقش تشریفاتی ندارد و حیات و ممات سازمانها را رقم می زد. در خصوص مسیر باید به دستورکاری که آقای دکتر فضلی در جشن آغاز سال ۹۲ تبین کردند، اشاره کنم. ایشان به خوبی به نقش و اهمیت واحد فناوری اطلاعات در تسهیل و تسریع عملیات توزیع اشاره نمودند. اقدامات همکارانمان در این واحد قابل ستایش است اما تا چشم انداز مدیریت محترم عامل گروه صنعتی گلرنگ هنوز جای کار و فضا وجود دارد. مسیر آرین پخش با آنچه از گروه صنعتی در عرصه کسب و کار دیده شده است مانند تمام چند ده شرکت عضو گروه روشن است. اگر ما بتوانیم در لایه اجرا درست عمل کنیم فضا به حد کافی و حتی بیش از آن در آسمان گروه وجود دارد. گروه صنعتی گلرنگ به واسطه تعلیمات حکمت آمیز و نیات باطنی حاج آقای فضلی و دانش و بلند نظری آقای دکتر فضلی و دغدغه های انسان دوستانه ایشان، آسمانی بدون سقف است که پرندگان به هر اندازه که بالهایشان به آنها اجازه دهد، فرصت پرواز خواهند یافت.

۴. با توجه به پیشرفت تکنولوژی چه اقداماتی را برای کنترل و هدایت بهتر روند سیستم پخش خود در نظر گرفته‌اید؟ موضوع مکانیزه کردن عملیات سفارش گیری و کنترل جغرافیایی فروشندگان در گروه چند سال است که در حال انجام است. در دو ماه اخیر کمیته تشکیل شده که هدف آن توسعه و بهبود و به روزرسانی این سیستمها با آخرین تکنولوژیهای موجود است که بنده افتخار عضویت در این کمیته را دارم. به نظر می رسد که انشاالله این پروژه با سرعت خوبی که در دست انجام است، ظرف این فصل اجرایی شود. این خود می تواند به کاهش یک روزه زمان انتظار توزیع بیانجامد که ثمرات و برکات بسیار عظیمی برای سراسر زنجیره تامین خواهد داشت.

۵. میزان همکاری آرین پخش با دیگر بخش ها و شرکت های گروه صنعتی گلرنگ چگونه است و این تعامل چگونه ایجاد شده و پیش می‌رود؟ از حق نباید گذشت. سایر پخشها نقش تاثیر گذاری بر پخش پیشرو داشتند. آقای مهندس محمدیان خود از مدیران شایسته پخش اول بودند. در هر جای کار، ما نیاز به چرخ داشتیم به هیچ وجه آن را دوباره اختراع نکردیم. باید از همه همکارانمان در کلیه پخش ها خصوص دو پخش گلپخش اول و گلرنگ پخش صمیمانه تشکر کرد، آنها علاوه بر تسهیم دانش با یک رقابت جدی به ما انگیزه بیشتر می دادند. این افتخارات نبود مگر به واسطه همراهی و تسهیم دانشی که این دوستان در عین رقابت، با رفاقت در اختیار ما قرار دادند و این است مزیت رقابتی که گروه را از هر سازمانی متمایز می کند.

۶. سبد پخش آرین پخش پیشرو را چه مواردی بیشتر تشکیل می‌دهند؟ فروش موجودی سیال است که خود را با ظرف مطابقت می دهد. پخش پیشرو نیز مانند سایر پخش های داخل و خارج گروه، به فروش کالاهای تندرو که معمولا کم مارژین نیز هستند تمایل بیشتری دارد. این نقطه بهبود باعث می شود که آرین پخش با استفاده از ابزارهای ترویجی و تشویقی تمام عزم خود را جزم افزایش فروش کالاهای کندرو تر نماید. این یکی از اهداف استراتژیک این پخش در سال ۹۲ است.

۷. چشم انداز آینده را چطور ارزیابی می‌کنید و آرین پخش چه اهدافی را در دستور کار دارد؟ آرین پخش پیشرو در لایه زیر ساخت حتی از برنامه جلوتر است. از حیث زیرساختهای سخت افزاری، پخش پیشرو اکنون با مدیرانی شایسته و کاربلد در بیست شعبه فعال در سه حوزه کشوری، یک پخش سراسری است. بالغ بر ۲۰۰ فروشنده این شرکت، قریب به ۷۰ هزار نقطه فروش را ماهانه و به صورت مستمر و منظم ویزیت می کنند. تعداد فاکتورهای این شرکت از نظر تعدادی فاصله قابل دستیابی با استاندارهای صنعت پخش دارد، البته بهبود هدفی است که هیچگاه پایان ندارد و ما همچنان در خصوص بهینه سازی در حوزه فروش به اندازه کافی فضا داریم که برای این مهم نیز برنامه هایی از قبیل آموزش، فرهنگسازی و … در دست انجام است. وقتی ریال فاکتورها از استاندارها فاصله دارد باعث می شود که شعب پخش پیشرو در مرزهای سر به سر نشو و نما کنند که این همواره خطرناک است. نیازِ اینجایی و اکنونی پخش پیشرو، اقدامات مارکتینگی قوی و فراگیر است تا برندهای نوظهور این پخش به میزانی توسعه یابند که متوسط ریالی فاکتورها نیز به استانداردها نزدیک شود. این هم افزایی باعث خواهد شد چشم انداز مذکور تسریع، تسهیل و قابل تحقق گردد. انشالله، با اتکال به الطاف خداوند و استفاده از پتانسیلهای موجود در گروه صنعتی گلرنگ و شرکت آرین پخش پیشرو در ظرف کمتر از ۳ سال در زمره ۳ پخش بزرگ در ایران عزیز قرار داریم.

کلمات کلیدی